Wintervakantie 2005/2006

Zaterdag 31 dec
Maandag 2 jan

De heenreis - vrijdag 23 december

Vrijdagochtend tegen 09.00 uur zat alles in de auto en zijn we vertrokken. Grijs weer, het miezerde een beetje. Veel files waren er niet, dus het schoot lekker op met ca. 125 km/uur. Tussen Arnhem en Apeldoorn namen we de beslissing om over Venlo te gaan, en niet door het Ruhrgebied. De A61 dus, van Venlo naar Koblenz over de linker Rijnoever (stroomafwaarts gezien!). Vlak voor Venlo nog een sanitaire stop.

Meteen even een beker koffie, en uit de geldautomaat nog een handvol euro's, die waren we vergeten mee te nemen...

Op de Duitse snelwegen schiet het ook lekker op, met de cruise-control tussen de 140 en 150 km/uur. Slechts één file gehad, een kilometer of vijf. Op de andere kant van de snelweg was een ongeluk gebeurd en de nieuwsgierigheid aan onze kant veroorzaakte de file. Wel een ambulance, maar waarschijnlijk geen gewonden. Er zaten een vijftal auto's op- en tegen elkaar en samen blokkeerden ze de volledige breedte van de weg, inclusief vluchtstrook. En daarachter: kilometers file!

Zuidelijker in Duitsland, in de wat hogere delen, wordt de wereld witter. Maar het blijft een grijze, grauwe bedoening. Zwaar bewolkt, geen zon. We zijn ook al bijna in Oberstdorf wanneer we de eerste contouren van de Alpen zien.
Rond 17.00 uur zijn er, we duiken nog even snel de eerste de beste supermarkt in om nog wat boodschappen te doen voor het avondeten. Hierna is het tijd om ons appartementje op te zoeken. En dan alles naar boven slepen, de tassen, de koffer, de kratten met spullen.

Zaterdag 24 december

Een rustig dagje, lekker uitslapen, ontbijten. Rond half elf lopend naar de supermarkt, amper 100 meter verderop. Tussen de middag nemen we de bus naar de Sollereck-pistes, inmiddels een jaarlijkse traditie. Vanaf de Sollereck, die wat hoger tegen de bergen ligt, gaan we lopend terug naar het stadje. Echter, eerst even een grote kop goulashsoep in een van de restaurantjes onderaan de piste!

Een mooie wandeling. Stukjes door het bos, langs witte velden. Het laatste stuk met uitzicht over Oberstdorf. Aan het einde van de middag zijn we terug in het appartement. Een paar foto's volgen nog!

Tijd voor de techniek. De laptop gaat aan internet via een Duitse telefoonkabel die ik al enkele jaren gebruik. Je kunt dan lokaal inbellen bij het Duitse Tiscali. Het schoteltje (ja, voor het eerst mee op vakantie!) gaat op ons zuid-balkon, op een statief. Kabel naar binnen, aan de kleine satellietontvanger. En... beeld! Alle Nederlandse zenders, en nog veel meer, 136 kanalen in totaal.
Daar gaan we dus nu eens even lekker naar kijken, tot later!
(Kerstavond, 18.30 uur).

Lees verder op de volgende dagen...